USOSweb

Stopień/tytuł naukowy:

doktor

Jednostka:

Zakład Bohemistyki
gab. 402, tel. (71) 375 45 56

E-mail:

sebastian.tabol [na] uwr.edu.pl

Stanowisko:

asystent

Zainteresowania naukowe:

językoznawstwo czeskie, współczesny język czeski, twórczość Frantiszka Drtiny, glottodydaktyka, czeska filozofia języka

Spis publikacji:

 

Monografie:


1. Istota czytania, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2005. ss. 222. ISBN-83-7308-392-8.

2. Aspekt socjokulturowo-lingwistyczny w glottodydaktyce języka polskiego, Racibórz: Wydawnictwo PWSZ w Raciborzu, 2012. ss. 207. ISBN-978-83-63090-28-9.

3. Cywilizacja. Refleksje humanisty, Józefów: Wydawnictwo Acad, 2013, ss. 138. ISBN 978-83-62989-45-4.

4. Edukacja regionalna w szkole średniej, Wyd. e-wydawnictwo, Poznań 2014, s. 279. ISBN 978-83-63011-04-8.


 
Słownik:


Grażyna Balowska, Mieczysław Balowski, Justyna Kościukiewicz, Joanna maksym-Benczew, Sebastian Taboł, Anna Wróblewska, Alina Zimna, Polsko-czeski słownik zintegrowanego systemu ratownictwa w sytuacjach kryzysowych (red.) M. Balowski, Wydawnictwo PWSZ, Racibórz 2014, ss. 436. ISBN 978-83-63090-52-4


 
Artykuły:


1. Praktyka studencka integralnym składnikiem przygotowania studentów do pracy zawodowej, [w:] Role pedagogické praxe v přípravĕ budoucích učitelů v České republice a v Polsku, Olomouc 2000, s. 18–21.

2. Status języka obcego w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Język obcy w systemie edukacji wczesnoszkolnej, pod red. G. Kapicy, Opole 2001, s. 17–20.

3. Język obcy w edukacji wczesnoszkolnej, „Kultura i Edukacja” 2002, nr 1, s. 101–104. ISSN 1230-266.

4. Higiena czytania, „Edukacja i Dialog” 2004, nr 3, s. 52–57. ISSN 0866-952X

5. Drugi prezydent Czech, „Dziś. Przegląd Społeczny” 2004, nr 3, s. 129 - 132. ISSN

6. Język ucznia jako obrazowanie rzeczywistości szkolnej oraz jeden z elementów kultury szkoły, „Studia Filologiczne” 2008, t. 2, s. 127–138. ISSN 1689–4657.

7. Oblicze (post)modernistycznej Europy, „Kultura i Edukacja” 2009, nr 1, s. 37–51, ISSN 1230-266.

8. Socjokulturowy obraz Polski i Polaków zawarty w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Slavica Iuvenum” 2010, nr XI, s. 289–301. ISBN 978-80-7368-931-5.

9. Etykieta językowa w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, [w:] „Studia Filologiczne” 2010, t. 3. s. 71–91. ISSN 1689-4657.

10. Zarys historii polskiej myśli glottodydaktycznej, „Studia Filologiczne” 2010, t. 3, s. 205–213. ISSN 1689-4657.

11. Etykieta językowa zawarta w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole” 2010, nr 3, s. 22–33. ISSN 0446-7965.

12. Aspekt socjokulturowy w glottodydaktyce języka polskiego, „Języki Obce w Szkole” 2011, nr 4, s. 10–18. ISSN 0446-7965.

13. Nazwy miejscowości, nazwiska i imiona polskie w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2011, nr 3, s. 81–98. ISSN 0137–303.

14. Filozofia wychowania w Polsce i Czechach, „Pedagogika Filozoficzna” 2011–2012, nr 1, s. 28–45. ISSN 1898-0910.

15. Stan badań na działalnością naukową Františka Drtiny (1861-1925), „Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, Seria Pedagogiczna”, 2012 (8), nr 4, s. 51–83. ISBN 978-83-61140-31-3 ISSN 2082-2944.

16. Akt komunikacji w glottodydaktyce, „Studia Filologiczne” 2012, t. 4, s. 205–220. ISSN 1689-4657.

17. Zarys refleksji nad filozofią wychowania Františka Drtiny, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński (red.), Rzeczywistość edukacyjna, t. 1: Rzeczywistość edukacyjna. Tropy i wątki interpretacyjne, Łódź 2013, s. 72–84. ISBN 978-83-62684-52-6.

18. Polska i czeska filozofia wychowania. Próba analizy z perspektywy instytucjonalnej i historycznej, „Forum Pedagogiczne” 2013, nr 1, s. ISSN 2083-6325.

19. Idea szkoły edukacji Františka Drtiny, [w:] E. Musiał, M. Bednarska (red.), Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, t. 2, Kraków 2013, s. 23–38. ISBN 978—83-7850-545-7.

20. Funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce i w Czechach, [w:] G. Balowska, M. Balowski, S. Taboł, A. Wróblewska (red.), Terminologia zintegrowanego systemu reagowania w sytuacjach kryzysowych. Część 1. Służby, Racibórz 2013, s. 85 – 110. ISBN 978-83-63090-40-1.  

21. Ratownictwo medyczne w Polsce i w Czechach, [w:] G. Balowska, M. Balowski, S. Taboł, A. Wróblewska (red.), Terminologia zintegrowanego systemu reagowania w sytuacjach kryzysowych. Część 1. Służby, Racibórz 2013, s. 139 – 158. ISBN 978-83-63090-40-1. 

22. Komentarz do tekstu Františka Drtiny Zasady wychowania według Locke’a w dwusetną rocznicę jego  śmierci (28 października 1704), „Studia Philosophica Wratislaviensia” 2015, nr 3, s. 139 – 143, ISSN 1895-8001.

23. Nowe nazwy zawodowe kobiet w języku czeskim, [w:] Języki słowiańskie w procesie przemian, red. G. Olchova, M. Balowski, Banska Bistrica, 2015, s. 165- 171, ISBN 978-80-557-1056-3.

24. Herbartyzm jako nurt w czeskiej filozofii wychowania. Zarys doksograficzny, [w:] S. Sztobryn, K. Kamiński, M. Wasilewski (red.), Pedagogika Filozoficzna, T. 4: Filozofia wychowania w Europie Środkowej w kontekście uwarunkowań historycznych, społecznych, politycznych i filozoficznych, Łódź 2015, s. 55 – 80. ISBN 978-83-939175-2-5.


 
Recenzje:


1. „Tváře češtiny”, „Bohemistyka” 2001, nr 1, s. 333–336. ISSN 1642-9893.

2. Marie Krčmová, Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty, Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, Katedra českého jazyka, Ostrava 2007, „Bohemistyka” 2009, nr 1, s. 73-76, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań. ISSN 1642-9893.

3. Edvard Lotko, Srovnávací a bohemistycké studie, Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Olomouc 2009, ss. 312, ISBN 978-80-244-2201-5, „Bohemistyka” 2010, nr 1, s 73-76. ISSN 1642-9893.

4. Radim Palouš, Zuzana Svobodová, Homo educandus. Filozofické základy teorie výchovy (Homo educandus. Filozoficzne podstawy teorii wychowania), Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, Praha 2011, ss. 166, „Horyzonty Wychowania” 2012, nr 11 (22), s. 267–273. ISSN 1643-9171.

5. Konflikt pokoleń a różnice cywilizacyjne w języku i w literaturze czeskiej, red. M. Balowski, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2012, ss. 516, ISBN 987-83-926152-24-1 „Bohemistyka” 2013, nr 3, s. 216–219. ISSN 1642-9893.

6. M. Krasnodębski - Integralna antropologia wychowania. Filozofia wychowująca tomizmu konsekwentnego, Białystok 2013, ss. 210, „Forum Pedagogiczne” 2014, nr 1, s.259 - 263. ISSN 2083-6325.

7. Libor Martinek, Władysław Sikora (monografie), "Studia Slavica" 2015, nr 2, s. 387-390. ISSN 1803-5663.

8. Kamila Woźniak, Wtajemniczenia. Szkice o motywach inicjacyjnych w prozie czeskiej XX wieku, Kraków 2015, Wydawnictwo Universitas, 190 s. ISBN 97883–242–2702–0, „Bohemistyka” 2015, nr 3, s. 299-302.   ISSN 1642-9893.

9.Przemysław Fałowski, Sposoby wzbogacania leksyki potocznej  w języku czeskim i chorwackim, Kraków 2015, 179 s., ISBN  978–83–233–3870–3, „Bohemistyka” 2015, nr 4, s. 386-388.


 
Tłumaczenia z języka czeskiego:


1. F. Drtina. Komeńskiego idea humanizmu, „Kultura i Wychowanie” 2011, nr 1, s. 265– 270. ISSN 2083-2923.

2. F. Drtina, O wychowaniu moralnym, „Kultura i Wychowanie 2012, nr 3, s. 151–155. ISSN 2083-2923.

3. F. Drtina, Ideały wychowania, „Studia z Teorii Wychowania” 2014, tom V, nr 1, s. 31 – 54. ISSN 2083-0998.

4. J. Hendrich, Pedagogika naukowa i filozoficzna, Repozytorium Pedagogiki Filozoficznej.

5. F. Drtina, Zasady wychowania według Locke’a w dwusetną rocznicę jego śmierci (28 października 1704), „Studia Philosophica Wratislaviensia” 2015, nr 3, s. 139 – 143, ISSN 1895-8001.

6. F. Drtina, Pozytywizm, jego znaczenie i zasięg pedagogiczny, „Kultura i Wychowanie” 2015, nr 10, s. 153 – 155, ISSN 2083-2923.


 
Udział w projektach międzynarodowych:


TERMINOLOGIA ZINTEGROWANEGO SYSTEMU REAGOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH, którego kierownikiem jest prof. dr hab. Mieczysław Balowski. Projekt Unii Europejskiej nr CZ.3.2.2/2.3.00/11.02600 realizowany w ramach Czesko-polskiego centrum leksykograficznego. Projekt jest realizowany w okresie 1.09.2011–30.09.2014 r.